Het verhuurbedrijf beschermt zijn eigendom financieel door je een borg te laten betalen. Met de borg zorgt de verhuurder ervoor dat het eigendom - d.w.z. de huurauto - beschermd is en dat eventuele extra kosten van de huurder direct betaald kunnen worden in geval van schade.
De hoogte van de borg hangt af van de huurauto categorie, het land en de plaatselijke verhuurder. Veel verhuurbedrijven vragen een borg die gelijk is aan het eigen risico. Daarnaast kunnen eventuele extra's en de brandstofregeling ook van invloed zijn op de hoogte van de borg. We raden je aan de huurvoorwaarden te controleren om het exacte borgbedrag te verifiëren.
In de huurvoorwaarden van de betreffende aanbieding vind je welke creditcards of andere betaalmethoden door het plaatselijke verhuurbedrijf worden geaccepteerd om de borg vast te houden. Contante betalingen, Prepaid, Debet, Electron, Diners Club en virtuele creditcards worden over het algemeen niet geaccepteerd.
De creditcard die voor de borg wordt gebruikt, moet aan de volgende eisen voldoen:
In reliëf aangebracht kaartnummer en internationaal erkende creditcard
Ten minste 6 maanden geldig na de huurperiode
Uitgegeven aan de hoofdbestuurder
Met voldoende limiet om de borg te dekken
De pincode kan nodig zijn om de borg te autoriseren. Zorg ervoor dat je de pincode bij de hand hebt samen met de creditcard wanneer je het voertuig ophaalt.
Tip: Visa en Mastercard zijn de meest voorkomende creditcards. Controleer echter de huurvoorwaarden om er zeker van te zijn dat AMEX of Diners Club kaarten worden geaccepteerd door de verhuurbedrijven voor de borg. Sommige autoverhuurbedrijven eisen twee creditcards voor luxe huurauto's. Deze informatie staat ook in de huurvoorwaarden.
Ja, zelfs als je kiest voor een verzekering met terugbetaalbaar eigen risico, moet je nog steeds een borg betalen. In het geval dat je de huurauto beschadigt, houdt het verhuurbedrijf de borg in, en wordt deze na afloop van de huurperiode door je verzekering terugbetaald in overeenstemming met de verzekeringsvoorwaarden.
Let op: In geval van grove nalatigheid kan het zijn dat je de schade zelf moet betalen, zelfs als je een volledige huurautoverzekering met terugbetaalbaar eigen risico hebt geboekt.
Over het algemeen en vanwege het feit dat de vereisten voor de creditcard al voor het boeken in de huurvoorwaarden van de aanbieding staan, hebben slechts een paar klanten problemen met het betalen van de borg.
Maar waarom? Hieronder vind je de belangrijkste redenen waarom er problemen kunnen ontstaan:
Debetkaart met een creditcard functie die niet geaccepteerd wordt (Op debetkaarten staat meestal "Debet" op de kaart zelf)
Kaartnummer niet in reliëf
Geen PIN-code
Onvoldoende creditcardlimiet om de borg te betalen
Creditcard staat niet op naam van de hoofdbestuurder
Zorg ervoor dat je de creditcard vereisten volgt die in de huurvoorwaarden van de betreffende aanbieding staan.
Wanneer de borg wordt terugbetaald verschilt per autoverhuurbedrijf en bank. Als je de huurauto in goede, schone en onbeschadigde staat terugbrengt, zou de borg binnen ongeveer twee weken moeten worden vrijgegeven. In sommige gevallen kan het echter ook een hele factureringsperiode duren, afhankelijk van je bank.
Het is belangrijk om te weten dat het borgbedrag kan variëren afhankelijk van het verhuurbedrijf, het type voertuig en de verhuurlocatie. Bij sommige bedrijven wordt het bedrag op je creditcard geblokkeerd, terwijl bij andere bedrijven de borg wordt ingehouden. Informeer bij het huren van een auto naar de specifieke voorwaarden en begrijp hoe en wanneer de borg aan je wordt terugbetaald na afloop van de huurperiode, ervan uitgaande dat er geen problemen zijn.